Muffin Trays White
Slide Muffin cups
Slide Tulip White
Slide Bakform White
Easter Lide beskuren white

Ett familjeföretag med lång tradition

Med övertygelsen att den goda smaken alltid förtjänar en skön form har vi i över 80 år tillverkat bakformar av papper i vårt familjeföretag i Linköping. Våra kunder finns främst inom bageri- och livsmedelsindustrin men även grossister och återförsäljare är en alltjämt växande kundgrupp. Gemensamt för alla dessa kunder är att kraven på funktion och kvalitet är höga, för oavsett om du använder dig av en modern helautomatisk produktionslinje eller bakar för hand så är slutresultatet lika viktigt.

Genom åren har vi förfinat pappersformens egenskaper så att den fungerar perfekt i den moderna automatiserade bageriprocessen och denna kunskap tar vi givetvis med oss när vi utveklar nya produkter för grossist- och konsumentmarknaden.

Tielmans uppkomst

1930, då världens ekonomer bävade inför annalkande lågkonjunktur, efter den stora börskraschen året innan, grundade Bertil Tielman det som idag är Tielman Sweden AB. Förutsättningarna var inte de bästa men hängivna entreprenörer har aldrig låtit sig nedslås, inte ens av de dystraste prognoser. Istället litar de på sin intuition och övertygelse om att just deras idé ska bära frukt.

Från lagret under sängen såldes allehanda produkter samtidigt som hans fru Gunhild skötte det administrativa. Ett visitkort från den här tiden visar hur lite information som krävdes då, inte ens ett telefonnummer.Tielmans första lokal

Efterhand påbörjades egen tillverkning och verksamhet bedrevs i olika mindre källarlokaler. Försäljningen ökade och företaget var snart i behov av mer lämpade lokaler. Efter att ha vuxit kraftigt under några år flyttade verksamheten 1940 in i en ny fastighet som delvis också bestod av hyreslägenheter. Kombinationen av industriell verksamhet och lägenheter i samma byggnad var inte optimal, framförallt inte när produktionen övergick till 2-skift och grannar börjad klaga över oljud och trafik på gården.

Fokus låg allt mer på bagerier och konditorier. Maskiner köptes in från utlandet men en hel del utvecklades och byggdes även här i Sverige. I den mycket enkla marknadsföringen lyftes framförallt det svenska fram och att det var svenska råvaror som användes. Detta var extra viktigt då det var oroligt utanför landets gränser och allt som var av import riskerade begränsa leveranssäkerheten.

Under 50-talet ökade antalet produkter och man tillverkade och sålde nu allt ifrån papperstallrikar till glasspapper. En växande produktgrupp var produkter för den växande gatuköksmarknaden. 1955 var företaget så pass stort att nya lokaler krävdes och nu valde man att bygga nytt. Då uppfördes denna byggnad i stadens utkant och här bedrevs verksamheten fram till 2006 då det återigen var dags att flytta.

Andra generationenTielmans

Under 60- och 70-talen började farfars söner jobba i företaget. Som alltid vid ett generationsskifte kom det in nya tankar och idéer. Tekniken förfinades och företaget fortsatte att växa men i slutet av 80-talet hade man kommit till ett vägval. Fastigheten räckte inte till, konkurrensen hårdnade och det krävdes kapital och ett kontaktnät för att komma ut på exportmarknaden. Därför såldes bolaget 1988 mot löftet att verksamheten skulle få stanna i Linköping. Dessvärre höll det löftet inte längre än fram till 1993 då de nya ägarna beslöt att flytta verksamheten från Linköping. En direkt följd av detta beslöt bröderna Bengt och Bo samt Bo’s son Björn att starta om det gamla familjeföretaget samma år. Fokus lades på bakformar av olika slag och än idag utgör det basen i produktsortimentet. Formarna används av såväl enskilda konsumenter som av de stora industribagerierna. I de allra flesta fall är formen anpassad efter varje kunds önskemål och det finns därför få produkter med mer än en kund.

Tredje generationen - fokus på innovation och etablering i Nordamerika


Tillverkningen sker i egenutvecklade maskiner vilket bidrar till ökad  möjlighet att anpassa produkterna till dagens moderna bakprocesser. Företagets kärnvärden är att vara genuina, flexibla och idérika vilket också genomsyrar hela verksamheten. Dessa värden bekräftas av våra många trogna och yrkesskickliga medarbetare och långvariga kunder som använt Tielman-formar i flera decennier. Möjligheterna till anpassning är många och genom ett nära samarbete med kunderna föds ofta nya idéer och nya produkter. Det ligger i företagets affärsidé att ta fram nya produkter som ingen annan gör och som bidrar till att lyfta fram innehållet i det som bakas.

Varje dag tillverkas flera miljoner formar och närmare 80% av dessa går på export. Främst till kunder i Europa men också till länder i Mellanöstern och Asien.
2014 etablerade företaget ett dotterbolag i Kanada för att bättre kunna tillgodose den Nordamerikanska marknadens behov. Intresset för företagets produkter är stort och målet är att växa ytterligare på dessa marknader.

Kataloger

Produktkatalog 1939

Produktkatalog

 

Produktkatalog 1972

Produktkatalog 1982

 

Produktkatalog 2004

 

Produktkatalog 2010